Odliczenie za pomocą WSS
SLIM VAT 3 wprowadza łagodzenia dla podatników prowadzących sprzedaż zwolnioną na niewielką skalę. Obejmuje to:
- Możliwość rezygnacji z rocznej korekty VAT naliczonego, jeśli różnica między proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych. Istotne jest również, czy proporcja ostateczna wzrosła lub zmalała względem proporcji wstępnej. Przy wzroście proporcji do 2 punktów procentowych podatnik sam podejmie decyzję o dokonaniu korekty. Natomiast przy spadku wysokości wskaźnika istotny będzie parametr dotyczący kwoty podatki naliczonego niepodlegającej odliczeniu.
- Zwiększenie limitu kwoty umożliwiającej uznanie, że proporcja wynosi 100% z 99%. Obecny limit 500 zł zostanie podniesiony do 10 tys. zł.
- Ułatwienia w ustalaniu współczynnika i prewspółczynnika dla podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu lub osiągnęli obrót niższy niż 30 000 zł oraz dla podatników przywróconych do rejestru, u których proporcja wyznaczona według ogólnych zasad byłaby niereprezentatywna.
Od 1 lipca 2023 r. podatnicy będą jedynie informować naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji szacunkowej do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zastosowano tę proporcję po raz pierwszy. Nie będzie konieczności sporządzania protokołu z naczelnikiem urzędu skarbowego.
Złagodzenie przepisów dot. sankcji VAT
SLIM VAT 3 również wprowadza zmiany dotyczące sankcji VAT zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE. Nowe przepisy wprowadzają indywidualizację kary oraz możliwość różnicowania wysokości dodatkowego zobowiązania. Naczelnik urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego ustali dodatkowe zobowiązanie podatkowe według stawek ustalonych na poziomie 30%, 20% lub 15%. Organ nakładający zobowiązanie będzie zobowiązany do przeprowadzenia wnikliwej analizy. Musi uzasadnienić nie tylko nałożenie dodatkowego zobowiązania, ale również zastosowanego procentowego wskaźnika sankcji.
Dodatkowo, SLIM VAT 3 przewiduje możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej przez „osoby trzecie”, na przykład przy faktoringu. Również przepisy dotyczące rezygnacji z ustalania sankcji VAT w przypadku zapłacenia kwoty podatku wynikającej z faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności zostaną doprecyzowane.
Warto podkreślić, że zmiany dotyczące sankcji VAT wchodzą w życie od dnia następnego po dniu ogłoszenia ustawy jako pierwsza faza wprowadzenia zmian objętych SLIM VAT 3.
Konsolidacja wydawania wiążących informacji
SLIM VAT 3 przewiduje konsolidację wydawania wiążących informacji, takich jak
- wiążące informacje stawkowe (WIS),
- wiążące informacje akcyzowe (WIA),
- wiążące informacje taryfowe (WIT)
- wiążące informacje o pochodzeniu (WIP).
Od 1 lipca 2023 r. będą one wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Będzie on również organem właściwym do rozpatrywania spraw odwoławczych w tej dziedzinie.
SLIM VAT 3 przewiduje również częściowe ujednolicenie procedury wydawania wiążących informacji, w tym likwidację opłaty za wniosek o wydanie WIS, zwiększenie listy podmiotów uprawnionych do składania wniosków o wydanie WIS.
Przepisy te precyzują, że podmiotem związanym treścią prawomocnej WIS będzie również podatnik, który je uzyskał. Związanym treścią prawomocnej WIS będzie także podmiot planujący realizację opodatkowanej czynności objętej wydaną WIS. Przepisy te mają zastosowanie nie tylko do WIS wydanych od 1 lipca tego roku, ale także do tych wydanych lub zmienionych przed 1 lipca 2023 r.
Zwiększenie płynności finansowej podatników
SLIM VAT 3 ma na celu zwiększenie płynności finansowej przedsiębiorców. W tym celu ustawodawca proponuje następujące rozwiązania:
- Możliwość przekazania środków z rachunku VAT członka grupy VAT na rachunek VAT przedstawiciela grupy VAT. (przepisy dotyczące grup VAT weszły w życie 1 stycznia 2023 r.).
- Możliwość wykorzystania środków z rachunku VAT do zapłaty kolejnych danin. Przykładem są podatek od wydobycia niektórych kopalin, podatek od sprzedaży detalicznej, opłata od „małpek”, opłata cukrowa, podatek tonażowy.
- Łagodzenie warunków dla podatników uprawnionych do otrzymania zwrotu VAT w terminie 15 dni. Odbywa się to poprzez skrócenie okresu i obniżenie progu kwotowego sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas online w poprzednich 6 miesiącach do limitu 40 tys. zł
Pozostałe zmiany
SLIM VAT 3 obejmuje również inne zmiany w zakresie rozliczeń VAT. Np. możliwość rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów fiskalnych przez przedsiębiorców prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących online. Wprowadza również przepisy dotyczące składania deklaracji korygujących poza systemem OSS i IOSS bezpośrednio do Łódzkiego Urzędu Skarbowego. Wdraża doprecyzowanie zasad dotyczących korekt podatku należnego od dostawy towarów dokonanej dla podróżnego. W przypadku otrzymania z opóźnieniem dokumentu potwierdzającego zwrot podróżnemu kwoty podatku w gotówce. Ponadto, doprecyzowana zostanie definicja bagażu osobistego dla celów zwolnienia od VAT importu towarów przywożonych przez podróżnego.
Warto zauważyć, że pierwotny projekt SLIM VAT 3 zakładał również uproszczenia dotyczące faktur zaliczkowych. Gdy obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki i dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług powstaje w tym samym miesiącu, podatnik nie musi wystawiać dwóch faktur: zaliczkowej i rozliczeniowej. Zmiana ta została jednak przeniesiona do projektu ustawy dotyczącej Krajowego Systemu e-Faktur. Ustawa ta obecnie znajduje się na etapie prac w Sejmie. Jeśli ustawa zostanie przyjęta w obecnym kształcie, przepisy dotyczące faktur zaliczkowych wejdą w życie 1 września 2023 r.
To już wszystko co nasze biuro rachunkowe przygotowało w postach o SLIM VAT 3.
Jeśli mimo postów dalej macie jakieś pytania odnośnie SLIM VAT 3 i nie tylko to zapraszamy! Nasza księgowa Koszalin z przyjemnością rozwieje Wasze wątpliwości!